Senin, 21 Januari 2013

AQUARIUM...

FISH TANK

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Hari ni aku nk share sikit pasal fish tank. Maklumlah kehidupan aku as medic student penuh dgn stress. So aku pikirkan satu pet yg aku boleh simpan untuk menjadi peneman di kala duka dan lara. Cewah ayat xle bla. First of all, kena ada aquarium dulu.. So where to buy? Of cos la kt kedai aquarium..

Pada mulanya aku nak beli yang kecil2 je. Becoz my room too small to fit large aquarium so i have no choice .. Act best tau ada big fish tank dalam bilik mcm Aquaria KLCC lak.. So for those yang berminat nk keep fish as pet kt sini kita boleh berkongsi ilmu. :)


wallpaper je.hehe

Act nak bela ikan ni simple je. Ikan lah antara pet yang paling senang nk jaga. Xperlu modal banyak2 sgt. Korg perlukan aquarium, gravel cleaner, makanan ikan, filter, ikan, pH indicator, decorations sikit n kalau perlu, heater.

Aquarium ni ada 2 types, satunya yang freshwater aquarium, n another is marine aquarium.



Bagi aquarium kan, ada mcm2 saiz jual kt kedai. Mcm aku punya aquarium capacity just 60L or 15 Gallon mcm tu la. Wow banyaknya! Heheh biasala nk letak banyak ikan :P

Di sini aku nk tekan kan kalau nk beli aquarium biarlah beli at least 10L capacity so that your fish can grow up well. Jangan beli aquarium yang bowl tu sebab xberapa bagus untuk ikan. 

AKUARIUM


rasional kenapa x boleh guna bowl sebab dalam bowl ni x boleh letak filter. Ikan senang mati.

aquarium jenis macam ni bagus sebab anda boleh letak filter n easy to clean actually. Pilihan ada banyak so korang pandai-pandai la pilih ikut apa yang korang suka :)

FILTER

One thing you must know about filter, iaitu nyawa pada aquarium korang. Kalau filter rosak then ikan korang xde something yang boleh buang wastes ikan2 korang. So ada banyak pilihan kat kedai and korang boleh pilih mana yang paling okay. Act ada banyak jenis filter. Bagi aku, aku pilih combination dua-dua filter iaitu waterfall filter n standard filter so that my aquarium double clean :D


aku paling suka filter type ni sebab mmg powerful sebab suction force dia memang kuat. Tp ada kelemahan sebab filter jenis ni tak ada bio filtration.


Yang jenis macam ni yang waterfall punya. Ada bio filter tapi sayang sebab x cukup powerful.

Jadi aku combine kan dua-dua filter ni agar semuanya dapat terpenuhi..

DECORATION...

Bagi decoration, ni tergantung kreativiti korang lah kan. Ada yang suka letak pasir, batu, batu kerikil n so on.   
Ada banyak pilihan decoration yang korang boleh beli kat kedai... Kalau macam aku, aku suka kumpul pelan2 bahan natural kt sekeliling.

nice



Yang ini natural punya decoration. The thing is korang kena tunggu bertahun untuk tumbuhan air tu tumbuh.


Yang ini marine punya decoration..


Yang ini freshwater aquarium punya decoration.

IKAN...

Masalah lah yang agak besar ialah pemilihan ikan-ikan untuk menghuni aquarium anda.. Bagi aku, aku suka goldfish sebab gaya goldfish tu memang peacefull. Banyak lagi jenis ikan lain yang korang bole google.

The most important thing kalau nk bela ikan multiracial, haha ttbe multi pulak kan, korang kena make sure ikan tu xbergaduh dan berbunuhan. Aku ada pengalaman melihat ikan-ikan kecik kena buli dengan ikan besar sampai mati. Its not depend on your fish size only but also depend on their characteristics. Contoh macam ikan ni jenis yang gangster macam ikan laga. Jangan mix dengan ikan lain. So sebelum beli tu tanya dulu either can mix or not these fishes.







One thing you must know about goldfish, they can die easily. Ikan emas adalah ikan air sejuk yang hidup dalam 20 degree celcius. Ikan emas juga senang mati kalau korang xtukar air selalu. Kt  sini ada tips untuk ikan emas.

  1. Change the water every 2 weeks (25% volume)
  2. Feed the fish twice a day. Dont overfeed the fish. As long as ikan tu boleh habiskan makanan dalam masa 3 minit.
  3. Make the temp of water below 25 degree celcius. You can put some thermometer to observe the temp change.
  4. wat else eh,, ha when you change the water, make sure you use gravel cleaner, its like you use some kind of sucker based on siphon method. Clean the base of your aquarium to remove any dirt using the gravel cleaner.
  5. Clean the filter every 2 weeks.

Act got 2 types of gravel cleaner, the manual one and another is the machine one. Tp aku prefer yang manual sebab senang and murah :)

MAKANAN IKAN

Bagi makanan ikan, aku syorkan korang beli la makanan yang mahal-mahal so that ikan korang happy sepanjang masa :)
Sebab dulu aku beli makanan murah and my fish get infected and most of them die becoz of infection. Ingat makanan yang elok make your fish look beautiful and healthy :)



Tapi kena keluar bajet untuk makanan sebab mahal. Makanan tetra ni made in Germany so memang mahal la sikit.

HEATER.

Heater ni sebenarnya lebih untuk treatment. Kalau ikan korang sakit ke, or ada infection kt fins ke so korang better pakai heater so that parasit tu boleh mati. Bagi aku, aku xgunakan heater pun sebab aku ada goldfish. So no need heater.


pH INDICATOR

pH indicator ni penting untuk check pH level aquarium korang. Sebeb kita tahu wates ikan korang accumulate dalam aquarium kan so sebab tu ikan korang boleh mati. Things macam nitrogen, nitrites, nitrates tu semua memang harmful pada ikan korang. Sebab tu pentingnya water change.





HOW TO SET UP AN AQUARIUM?


Sila lihat link di atas :)

Mungkin aku banyak explain pasal freshwater aquarium, sebab marine aquarium aku x ada and xpandai nak buat. sorry lah.

Mesti korang nak tengok kan aquarium aku sendiri mcm mana..




my aquarium..





goldfish


ikan jerung ;P


aww so sweet..


species ikan emas jugak...


bling2 fish..














Okay sekian sahaja.. bye.






























Tidak ada komentar:

Posting Komentar